لعابکاری سفال در منزل
نوشته شده توسط : شهر سفال
لعاب کاری سفال در منزل | شهر سفال

در این مقاله قصد داریم بصورت مختصر درمورد لعاب کاری سفال در منزل یا لعاب سرامیکی صحبت کنیم پس تا انتهای مقاله با شهر سفال همراه باشید.

وسایل موردنیاز لعاب کاری سفال در منزل

  • یک مقیاس مانند ترازو
  • یک ظرف تمیز که با استفاده از آن مواد لعاب را وزن کنید
  • یک سطل که مواد لعاب که اندازه گیری کرده اید را با هم ترکیب کنید (به ابعاد ظرف و ظرفیت آن دقت کنید)
  • یک ماسک مناسب برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار حین انجام کار
  • آب
  • یک غربال یا الک ریز (اگر می خواهید لعاب زیادی بسازید به غربال درشت نیاز دارید)
  • فرچه مویی

بیشتر بدانید: لعاب چیست؟

لعاب کاری سفال در منزل | شهر سفاللعاب کاری سفال در منزل

مراحل لعاب کاری سفال در منزل

در ابتدای کار ماسک مخصوص را به صورت خود بزنید، ظرف خالی را روی ترازو قرار دهید و آن را روی صفر تنظیم کنید. مواد را بصورت جداگانه داخل ظرف بریزید و بعد از اینکه وزن آن را گرفتید داخل ظرفی که از قبل برای ترکیب مواد آماده کرده اید بریزید. بعد از اینکه وزن تمام مواد را اندازه گرفتید و داخل ظرف ریختید به مقدار لازم به مواد آب اضافه کنید و آنها را باهم ترکیب کنید. اگر همزن پروانه ای دارید می توانید مواد را با آن مخلوط کنید در غیر اینصورت از یک همزن چوبی استفاده کنید. از این مرحله به بعد می توانید ماسک خود را بردارید.

موادی که مخلوط کرده اید را دوبار از غربال عبور دهید برای این کار می توانید از فرچه مویی هم استفاده کنید و مواد را داخل غربال به ظرف دیگر هدایت کنید، اگر لعاب شما زیاد است ابتدا مخلوط را از غربال درشت عبور دهید و بعد از غربال ریز عبور دهید.

آزمایش لعاب کاری سفال در منزل

لعاب حتما باید پخته شود تا رنگ و بافت آن مشخص شود زیرا ویژگی های لعاب بعد از پخته شدن تغییر می کند. برای اینکار می توانید از یک کاشی که ویژگی های کار عادی شما را دارد استفاده کنید و لعاب را به روی یک کاشی نسبتا بزرگ بزنید و آن را داخل کانال قرار دهید و درجه حرارت کوره را روی درجه حرارتی که در حالت عادی تنظیم می کنید قرار دهید.

مراحل آزمایش لعاب کاری سفال در منزل

ابتدا کاشی را آماده کنید، لعاب را با آب تا حد مناسبی رقیق کنید. اگر می خواهید لعاب را چند لایه ای بزنید باید آن را رقیق و آبکی کنید. لعاب را از طریق روش های غوطه ور کردن، اسپری کردن و یا ریختن روی کاشی بزنید و با توجه به شیوه های همیشگی خود آن را برای پخت داخل کوره قرار دهید.

بیشتر بدانید: آموزش ساخت لعاب و لعاب کاری فراورده ها

لعاب کاری سفال در منزل | شهر سفاللعاب کاری سفال در منزل

لعاب روی سفال چسبناک است؟

لعاب چسبناک نیست اما قبل از حرارت به ظرف سفالی می چسبد پس اگر قبل از لعاب کاری گرد و غبار یا چیزی روی سفال باشد مانع از چسبیدن لعاب به ظرف سفالی می شود و بعد از حرارت باعث بالا آمدن لعاب یا سر خوردن لعاب می شود. پس قبل از لعاب کاری سفال در منزل حتما ظرف را با یک اسفنج یا پارچه تمیز از گرد و غبار پاک کنید، حتی دستان شما هنگام لعاب کاری باید تمیز باشد تا مشکلی پیش نیاید.

ترکیب لعاب روی سفال

همانطور که جلوتر اشاره شد بعد از ترکیب لعاب حتما باید آن را از غربال عبور داد تا سنگ ریزه یا هرچیز اضافه ای که در آن وجود دارد خارج شود و لعاب صاف و زلال شود. ترکیب لعاب را باید با همزن دستی یا برقی هم بزنید، اگر لعاب برای مدتی در یک جا بماند ته نشین می شود. برای آزمایش از چند ظرف سفالی استفاده کنید تا ضخامت آن را مشخص کنید و اگر نیاز داشتید مجدد داخل لعاب آب بریزید اینکار را با احتیاط انجام دهید زیرا آب زیاد باعث خراب شدن لعاب می شود.

  ↵برای مشاهده گلدان سرامیکی اینجا کلیک کنید

نکات مهم لعاب کاری سفال در منزل

برای لعاب کاری ظروفی که در بدنه خود طرح دارند از روش غوطه وری استفاده کنید تا لعاب به همه قسمت های آن زده شود. بعد از این سفال به مرحله بیسکویتی رسید و آن را از کوره خارج کردید باید آن را تمیز نگه دارید و برای نگهداری و حمل و نقل آن از دستکش استفاده کنید، زیرا گرد و غبار و حتی عرق دست هم باعث می شود لعاب به بدنه نچسبد.

بعد از لعاب کاری سطحی از ظرف که قرار است با صفحه کوره تماس داشته باشد را حتما با یک اسفنج خیس پاک کنید زیرا اگر این کار را نکنید لعاب بعد از پخت به صفحه کوره می چسبد و اگر آن را جدا کنید کنده می شود و صدمه می بیند.

لعاب کاری سفال در منزل | شهر سفاللعاب کاری سفال در منزل

نکات مهم رنگ و لعاب سفالگری

در اینجا سه عامل در رسیدن به نتیجه دلخواه بسیار موءثر است که شما درجه حرارت کوره، فضای کوره و ترکیب لعاب است. درجه حرارت کوره در پخت لعاب بسیار مهم است، شما باید با توجه به رنگ و لعابی که انتخاب کرده اید درجه حرارت کوره را تنظیم کنید زیرا بعضی از رنگ ها فرار هستند و اگر حرارت کوره بالا باشد تغییر رنگ می دهند و نتیجه ای که می خواهید را به شما نمی دهند.

هنگام سرد و خشک شدن لعاب هم فضای داخلی کوره ای که ظروف داخل آن قرار دارند هم بسیار مهم است. موادی که در ترکیب لعاب استفاده می شود هم مهم است، و نسبت اکسید ترکیب شده در لعاب برای بدست آوردن یک رنگ خاص از عوامل بسیار مهم است به عنوان مثال اگر اکسید کروم را با قلع ترکیب کنید لعابی به رنگ صورتی بدست می آید.

 





:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: